Ring, maila eller besök oss. Vi ser fram emot att höra från dig!

Support

Behöver du hjälp med en av våra produkter?
Ja tack, ta mig till supporten!

Huvudkontor, Stockholm

Formpipe Software AB
Sveavägen 168, Stockholm
Box 231 31, 104 35 Stockholm
SE – Sverige

Linköping

Gasverksgränd 2, 582 22 Linköping

Västerås

Metallverksgatan 6, 721 30 Västerås

Örebro

Engelbrektsgatan 6, 702 12 Örebro

Lautrupvang 1

Mer information om det danska kontoret?

England, Cambridge

First Floor, Block A, Harston Mill,
Cambridge – CB22 7GG

England, Nottingham

Unit 1, Isaac Newton Centre
Nottingham Science Park
Nottingham – NG7 2RH

Tyskland

Formpipe Lasernet GmbH
THE SQUAIRE 12
Am Flughafen
60549 Frankfurt am Main

Formpipe, inc.
1200 US Highway 22 E Suite 2000
Bridgewater, NJ 08807
Tel : +1 908 200 7937

Följ oss på LinkedIn
14 januari 2022 08:45 CEST Pressmeddelande Regulatorisk Offentlig Sektor

Formpipe förvärvar svenska partnern Alkemit

Formpipe förvärvar Alkemit AB som idag är en framgångsrik partner för Formpipes produkter inom svensk offentlig sektor. I och med affären utökas bolagets kompetens och kapacitet till ett fördjupat samarbete med sina kunder – ett steg i den långsiktiga strategin att bli en helhetsleverantör av digital förvaltning.

Förvärvar en ledande partner i offentlig sektor

Alkemit är idag en av bolagets ledande partner inom svensk offentlig sektor, med 25 Mkr i omsättning och 19 kompetenta medarbetare. Alkemit har under de senaste åren framgångsrikt byggt en organisation för leverans kring Formpipes produkter och erbjuder förvaltning, utvecklingsprojekt och support. Alkemit har beprövade processer på plats som snabbt utvecklat affären hos befintliga likväl som nya kunder. Med kvalitetscertifieringar så som ISO 9001 och 14001 samt arbete enligt ITIL så har teamet från Alkemit ett arbetssätt i leveranser som Formpipe nu omfamnar och bygger vidare på.

– Alkemit har sedan starten byggt sin verksamhet runt Formpipes produkter och kombinerat dem med konkurrenskraftiga tjänster. Det är en sann glädje att tillsammans kunna realisera en utökad kundnytta, kommenterar Michael Lauridsen medgrundare och VD för Alkemit AB.

Fullt fokus på att bli en helhetsleverantör

– Ett ökat åtagande och närmre relation med våra kunder leder till större innovationskraft där många av Formpipes produkter och tjänster samskapas i kundprojekt. Genom uppförsäljning ger dessa sedan utökad nytta även till våra övriga kunder i offentlig sektor, kommenterar Christian Sundin, VD för Formpipe.

Alkemit kommer att integreras i Formpipes affärsområde Offentlig Sektor Sverige och förväntas bidra positivt till både tillväxt och lönsamhetsutveckling från start. I och med förvärvet får Formpipe kontor på två ytterligare orter: Västerås och Örebro, vilket ger ett utökat upptagningsområde och goda förutsättningar för fortsatt rekrytering av nya talanger.

– Förvärvet av Alkemit görs med stor entusiasm och stolthet. Vi exekverar på vår strategi inom offentlig sektor och tar nu ytterligare ett steg mot att bli en helhetsleverantör av digital förvaltning. Vi välkomnar våra nya kollegor till att utveckla och leverera produkter och tjänster som med människan i centrum möjliggör en hållbar och inkluderande digitalisering, avslutar Christian Sundin, VD för Formpipe.

Pris och värdering

Formpipe förvärvar 100 % av aktierna i Alkemit AB. Köpeskillingen uppgår till motsvarande 33 Mkr (Enterprise Value) som betalas i samband med övertagandet som sker per idag och finansieras genom en kombination av egen kassa (23 Mkr) och nyemitterade aktier (10 Mkr till nyckelpersoner i den framtida verksamheten). Alkemits omsättning för räkenskapsåret 2021 uppgick till 25 Mkr med cirka 4 Mkr i rörelseresultat.

Denna information är insiderinformation som Formpipe Software AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades för offentliggörande genom förmedling av den kontaktperson som anges nedan, klockan 08.45 den 14 januari 2022.

Christian Sundin
christian.sundin@formpipe.com

Formpipe bygger värdefulla relationer mellan människor och data. Värdegrundsdrivna har vi sedan 2004 utvecklat högkvalitativa produkter som förser dig med rätt information, i rätt sammanhang, vid rätt tidpunkt. Vi hjälper över 5 500 kunder att digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser. Tillsammans med våra kunder och partners så samskapar vi ett digitalt samhälle med människan i centrum. Vi har kontor i Sverige, Danmark, Storbritannien, USA och Tyskland. Formpipe Software är ett börsnoterat bolag på Nasdaq Stockholm.